Klinikan väki

MINNA VIITASAARI

Eläinlääkäri, suorittanut vuoden jatko-opinnot yliopistollisessa hevossairaalassa.

Minna on henkeen ja vereen hevosihminen, jota hevoseläinlääketieteessä kiinnostavat erityisesti pikkuvarsat, urheiluhevoset ja akuuttitapaukset. Anivetin kokeneiden praktikoiden opeissa Minna on saanut arvokasta oppia mm. ontumien diagnostiikasta sekä silmien hoidosta. Minna tekee myös leikkauksia, mm. ruunauksia, silmäkirurgiaa ja kasvainten poistoa.

AULI LUKKARI

Eläinlääkäri Auli Lukkari on toiminut eläinlääkärinä vuodesta 2009. Valmistumisen jälkeen hän suoritti vuoden mittaisen Internship koulutuksen Hyvinkään Hevossairaalassa. Tämän jälkeen hän on toiminut kuntapraktikkona, josta viimeiset 5 vuotta hevospainotteisessa kuntapraktiikassa. Auli suorittaa parhaillaan Hevossairauksien erikoiseläinlääkäritutkintoa ja on jatkokouluttautunut aktiivisesti kotimaassa ja ulkomailla. Erityisenä kiinnostuksen kohteena hänellä ovat ortopediset eli ontuvat potilaat sekä niihin liittyvät kuvantamistekniikat.

Ratsastusharrastuksen lisäksi Aulin vapaa-aika kuluu perheen, koiran sekä crossfitin parissa.

OLLI KAUKO

Pitkän linjan hevoseläinlääkäri, ortopedi ja kirurgi Olli Kauko ottaa vastaan hevosia kuukauden välein Anivetissa!

DIRK FISTER

ELL Dr Dirk Fister on hevosten tuki- ja liikuntaelinsairauksiinerikoistunut eläinlääkäri, joka ottaa vastaan klinikalla noin 4-6 viikon välein 2 päivän ajan. Dr Fisterillä on kotona Saksassa yksi  Pohjois-Saksan, Schleswig-Holsteinin suurimpia klinikoita, jossa hänellä on optimaaliset mahdollisuudet hevosten tutkimiseen ja hoitamiseen. Klinikalla on skintigrafiakuvantamismahdollisuudet sekä hevosten vesiallaskuntoutusosasto.

EVA EINOLA-KOPONEN

Pieneläinsairauksien erikoiseläinlääkäri,
s. 1957, perustanut edesmenneen aviomiehensä kanssa hevosklinikan v. 1982 alunperin Teijoon Perniöön. Pieneläinklinikan, Koira-Kissaklinikan vetovastuu alkanut 1.4.1985, koska piti saada kokopäivätöitä ja pieneläinten eläinlääkintä haasteineen oli vienyt mennessään. Kuitenkin niin, että monet leikkaukset ja lisäkäsiä vaatineet toimenpiteet tehtiin Jyrin kanssa yhdessä hevosklinikalla ennen kuin koiraklinikalla alkoi kyseisen päivän työvuoro.
Evalla on kaksi koiraa (isovillakoirat Patupetteri s. 2010 ja Emil s.2016.) ja klinikoiden työ-byrokratia sekä yleismiesjantusen tehtävät täyttävät kaiken klinikkatyöstä olevan vapaa-ajan.
Eläinten oftalmologia ja siihen liittynyt pohjoismainen erikoistuimistentti v 2002 luonut pohjaa silmäsairauksien tutkimusten lisääntymiseen eläinklinikka Anivetissa, ja ne hoidetaan “vapaa-ajalla”.
Ortopedia ja pieneläinten dermatologiaan kiinnostus vienyt moneen kongressiin ja ulkomaille klinikkaharjoitteluihin, jota kautta taas saatu kontakteja ja apua klinikoillekin. Viimeisimpiä koulutuksia ovat mm. USA ACVS Kirurgian -kongressi 2002, ECVO (oftalmologia ) vuosikongressit Brugge 2008, Versailles 2009, Berliini 2010, ECVS Italia 2010, Trieste 2012. ESAVS hematologia 2010. Eurooppalaiset ihotautikongressit yleensä joka toinen vuosi, Dermatologia maailmankongressi Vancouver 2012, ja VetPd Practical Equine Ophtalmology 2012. Lisäksi minulla on ollut ilo ja kunnia vierailla ja seurata maailmankuulun Craig Griffinin klinikalla ihosairauksien hoitoa Animal Dermatologia Clinic’ ssa San Diegossa Kaliforniassa.

JOHANNA KOPONEN

Valmistunut huhtikuussa 2014 Helsingin eläinlääketieteellisestä tiedekunnasta. Ennen valmistumista hän on työskennellyt eläinlääketieteen kandidaattina  vuodesta 2010.
Erityisiksi kiinnostuksen kohteiksi on muodostunut vuosien varrella vahvasti hevosten ja pieneläinten tuki- ja liikuntaelinsairadet, hermosto- ja silmäsairaudet  sekä eläinten biomekaniikka.
Oman harrastuksen kautta on muodostunut mielenkiinto urheiluhevosten fyysisen hyvinvoinnin ylläpitämiseen.
Vapaajan harrastuksiin kuuluu ratsastus ja laskettelu talvisin.
Opintojen ohella Johanna on jatkokouluttautunut mm. Eläinlääkäripäivät 2011, 2014, 2015,2016, ESAVS Oftalmologia 1 2012 silmäsairauksien ensimmäinen koulutusjakso, ESAVS Oftalmologia 2 toinen koulutusjakso 2013, Hevosten ihosairaudet iltaseminaari 2012, ACVS (American College of Veterinary Surgeons)2013, 2015 ja 2016.

NIINA KALLIO

Niina on toiminut vuodesta 2008 Anivetissa klinikka-avustajana.
Harrastuksena  ja aiemmin  myös työnä ollut  ravi hevosten treenaaminen ja hoito mm tupla euroopan mestarin kanssa maailmaa kiertäen.
Koti arkeen vauhtia tuovat lisäksi kaksi  jack russelia.

SANNA NISSINEN

Sannalla on pitkä kokemus hevosten parissa niin tallityöntekijänä kuin omistajana. Sanna on nuorempana harrastanut ratsastusta ja kilpaillut esteratsastuksessa. Anivetiin hän siirtyi työstään pieneläinklinikalla. Sannan vapaa-aika kuluu kahden bullmastiffin kanssa harrastaessa.

NIINA JOKIKOKKO

Niina aloitti Anivetissa hoitajana huhtikuussa 2021. Hän on ollut aiemmin töissä tallivastaavana ja viime vuodet pieneläinklinikalla klinikkaeläinhoitajana, minkä tutkinnon hän myös suoritti työn ohessa. Vapaa-aika kuluu perheen lisäksi hevosten ja koirien kanssa harrastaessa.

MIISA PULKKANEN

Miisa opiskelee lääketiedettä ensimmäistä vuotta Riga Stradinas Universityssä Latviassa. Hänen tavoitteenaan on siirtyä eläinlääketieteen puolelle, koska kiinnostus on vahvasti eläimissä ja etenkin hevosissa.
Miisan harrastuksiin on pikkutytöstä asti kuulunut esteratsastus ja hän kilpailee kotimaassa ja kansainvälisissä, mm. EM- ja PM-kilpailuissa.

LAURA IIRE

Olen valmistunut fysioterapeutiksi vuonna 2007 ja vuonna 2013 sain päätökseen pitkäaikaisen haaveeni eli eläinfysioterapeutin erikoistumisopinnot. Tästä saakka olen hoitanut sekä ihmisiä että eläimiä. Eläinpuolella asiakkaani koostuvat sekä koirista että hevosista.

Koirapuolen vastaanotolleni ovat tervetulleita niin leikkauksista toipuvat, ikääntyneet koirat kuin aktiiviset harrastekoiratkin. Terapiakäynnin aikana tutkin koiran liikettä, voimaa, liikkuvuutta sekä arvioin eläimen kiputilannetta. Pyrin antamaan aina koiran omistajalle kotiohjeet koiran kuntouttamiseen ja liikkumiseen. Tarpeen vaatiessa käytän kivunhoitona hierontaa, lihaskalvokäsittelyitä sekä fysikaalisia hoitoja kuten tns-sähköä tai laserhoitoa.

Hevoset hyötyvät fysioterapiasta siinä missä koiratkin. Jännevammojen kuntoutus, selkäkivut tai muut liikkumisen ongelmat ovat yleisiä syitä, hakeutua fysioterapeutin vastaanotolle. Myös hevosten kohdalla arvioin hevosen liikkettä, lihastasapainoa sekä kiputilaa. Tarvittaessa arvioin myös varusteiden sopivuuden hevoselle. Myöskään hevoset ja heidän omistajansa eivät jää ilman kotiohjeita ja ne ovatkin olennainen osa onnistunutta kuntoutusta.

Olen lähes koko ikäni viettänyt vapaa-aikani koirien ja hevosten parissa. Tällä hetkellä itselläni on kaksi eläköityvää harrastekoiraa, jonka kanssa olen aktiivisesti kisannut valjakkourheilussa. Aikaisemman koirani kanssa tutuksi ovat tulleet myös agilitykentät sekä palveluskoiralajit.

Hevospuolella olen toiminut sekä ratsujen että ravureiden parissa. Oman hevoseni jouduin päästämään vihreämmille laidunmaille muutama vuosi sitten. Olen saanut uutta näkökulmaa hevosfysioterapiaan suorittamalla kengityksen perusopinnot Kiuruveden hevosopistolla vuonna 2011.

MIKA NURMI, kengitys

Mika on toiminut päätoimisesti kengittäjänä vuodesta 1991. Yhteistyötä on tehty monet vuodet  mm. Jaska Granströmin kanssa.
Haluna on ollut saada alalle lisää ammatillisia jatkokoulutuksia ja osaamista, joka on motivoinut järjestämään useita  kengitys seminaaripäiviä klinikalla, ja viereisellä  Metsämäen raviradalla jossa viimeisin seminaari järjestetään nyt lokakuussa 2019 uudelleen  arvostetun eläinlääkärin ja kengitysseppä Stephen O´Gradyn kanssa.
Kiinnostuksena kehittyä ammatillisesti on myös vienyt mukanaan kengityskilpailuihin pohjoismaihin.
Yhteistyö klinikan eläinlääkäreiden kanssa lähti liikkelle ELL Jyri Koposen aikana Anivetissa ja jatkuu tiiviisti edelleen.
Nykyisin Mikan sairaskengityspalvelu on vakituisesti saatavilla tiistaisin ja perjantaisin ajanvarauksella sekä Dr Fisterin käyntipäivinä.